Pelisäännöt

Ohjaajat, lapset ja nuoret sekä vanhemmat sopivat yhdessä harjoitusryhmää koskevat pelisäännöt. Sovitut pelisäännöt löytyvät harjoitusryhmien omilta sivuilta.

Lisäksi jokaisen ryhmämme ohjaajan toimintaa ohjaavat Ohjaajien pelisäännöt:

• Kannustan ja innostan monipuoliseen urheiluun
  • Opastan urheilullisiin elämäntapoihin ja sopiviin urheiluvarusteisiin
  • Toimin itse esimerkkinä
  • Kohtelen urheilijoita tasapuolisesti ja puutun kiusaamiseen
  • Luon turvallisen harjoitusympäristön

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Häirintätilanteet ja niihin puuttuminen Raision Kuulassa

Epäasiallisen käytöksen määritelmä

Epäasiallisella kohtelulla tarkoitetaan häirintää, kiusaamista ja muuta epäasiallista käytöstä.  Epäasialliseen kohteluun voi syyllistyä kuka tahansa. Kiusaaminen tarkoittaa tarkoituksellista, toistuvaa ja samaan henkilöön kohdistuvaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Kiusaaminen voi olla esimerkiksi haukkumista, naurunalaiseksi tekemistä, kommentointia sosiaalisessa mediassa, tönimistä, lyömistä tai ryhmän ulkopuolelle sulkemista.

Epäasiallinen kohtelu voi ilmetä urheilussa esimerkiksi:
• sanattomina viesteinä (ilmeet, eleet)

• yhteisöstä eristämisenä (ei puhuta tai kielletään muitakin puhumasta ko. henkilön kanssa, ei tervehditä, ei kuunnella, rajoitetaan mielipiteen ilmaisua tai keskeytetään toisen puhe jatkuvasti, eristetään toimimaan muista erillään)

• toiminnan jatkuvana perusteettomana arvosteluna ja vaikeuttamisena esim. jätetään tiedonvälityksen ulkopuolelle

• toimintaa mitätöidään tai arvioidaan väärin perustein

• maineen tai aseman kyseenalaistamisena (levitetään vääriä tietoja, puhutaan pahaa selän takana, haukutaan, nöyryytetään tai pilkataan)

• henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaamisena (huutaminen, suulliset ja kirjalliset uhkaukset, käsiksi käyminen, suora väkivalta tai sukupuolinen häirintä ja ahdistelu).

Häirintää ja epäasiallista kohtelua eivät ole toimintaa ja tehtävienjakoa koskevat asialliset päätökset ja ohjeet sekä tehtävien ja seurayhteisön ongelmien yhteinen käsittely, vaikka ne herättäisivätkin kielteisiä tunteita. Häirinnästä ei ole kyse, jos henkilölle annetaan perusteltu huomautus tai rangaistus.

Ennaltaehkäisy

Ilmiöitä voidaan torjua luomalla matalan kynnyksen välineitä ja toimintamalleja epäasiallisesta käyttäytymisestä ilmoittamiseen ja siihen puuttumiseen. Esimerkiksi hyödyntämällä esikuvia sekä lisäämällä yhteistyötä eri tahojen esimerkiksi koulun ja harrastustoiminnan välille. On myös tärkeää kerrata ryhmän yhteiset pelisäännöt. Käyttäytymiseen liittyviä odotuksia läpikäydessä valmentajien on hyvä myös kertoa, minkälainen käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää.  Kiusaamista käsitellään koko ryhmän kesken ja käydään yhdessä läpi mitä kiusaaminen on, sen vaikutukset ja samalla vahvistaa urheilijoiden keinoja puuttua kiusaamistilanteisiin.

Urheiluryhmässä tulee olla hyvä yhteishenki ja jokainen siihen kuuluva on tärkeä osa omalla persoonallaan ja olemuksellaan. On tärkeää muistaa ja muistuttaa aina asiallisesta käytöksestä niin joukkueen sisällä kuin vaikka kilpailumatkoillakin.  Puhutaan muista ihmisistä kunnioitettavasti, ei arvostella omia ryhmäläisiä eikä muiden seurojen urheilijoita tai valmentajia.

Lapsille tulee luoda mahdollisuuksia osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Tämä luo ympäristöä, missä he uskaltavat puolustaa oikeuksiaan ja nostaa esiin huoliaan. Pelisääntöjen luominen yhdessä on helppo tapa osallistaa nuoria urheilijoita, sekä saada heidät sitoutumaan yhteisiin sääntöihin.

Toimenpiteet epäasiallisen käytöksen ratkaisemiseksi

Syrjintään ja häirintään puututaan Raision Kuulassa kaikissa tilanteissa. Kaikki ilmoitukset ja epäilykset syrjinnästä otetaan aina vakavasti. Tärkeää on tilanteen ratkaiseminen välittömästi osapuolten kesken jokaista osapuolta kuunnellen.

Mikäli lapsi tai nuori toimii väärin, tilanteeseen on puututtava reilusti, kunnioittavasti ja lapsen ikä huomioiden. Lapsille ja nuorille tulee antaa selkeät ohjeet, ja huonoa käyttäytymistä ilmetessä antaa mahdollisuus pyytää anteeksi ja korjata toimintaansa. Lapsen ja nuoren kanssa tulee keskustella rauhallisesti ja asiallisesti tapahtuneesta. Kaikenlaiset fyysiset, nöyryyttävät tai pelottavat rangaistukset ovat kielletty. Rasistista tai syrjivää kielenkäyttöä ei sallita missään tilanteessa. Fyysisen kontaktin tulee aina perustua lapsen tai nuoren tarpeeseen, esimerkiksi ohjaamiseen ja avustamiseen, kannustamiseen sopivalla tavalla tai lohduttamiseen. Lapsella tai nuorella on oikeus kieltäytyä fyysisestä kontaktista milloin vain, ellei siitä kieltäytyminen uhkaa hänen turvallisuuttaan.

Mahdollisen häirinnän ja epäasiallisen käytöksen selvittäminen ja arviointi tehdään omakohtaisten havaintojen (valmentaja, urheilija), kuvattujen tilanteiden ja keskusteluissa esiin tulleiden seikkojen perusteella välittömästi paikan päällä. Osapuolia kuullaan luottamuksellisesti. Kun kuullaan ala-ikäisiä, täytyy vanhempia informoida ja saada heiltä lupa, sekä antaa heille mahdollisuus olla mukana kuulemisessa. Vanhempia tulee informoida jälkikäteen, mistä on puhuttu ja millaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty. Koko prosessissa on huomioitava läpinäkyvyys, reiluus ja avoimuus. Kaikkia urheilijoita, vanhempia, valmentajia ja seurantoimihenkilöitä on kohdeltava tasa-arvoisesti ja kunnioittavasti. Jos kohtaat epäasiallista käyttäytymistä ryhmässäsi ota ensi sijassa yhteyttä omaan ohjaajaasi. Asiaa viedään tarvittaessa eteenpäin.

Lisätietoa asiasta:  https://www.etoleyksin.fi/