Toimintalinja

Hiihtojaoston toimintalinja:

1. Yleiset eettiset toimintalinjat ovat samat kuin yleisurheilussa (kts Yleisurheilu/Toimintalinja). Kohdellaan kaikkia tasa-arvoisesti ja kunnioittavasti. Jokainen urheilija on arvokas. Kaikille pyritään antamaan omien tavoitteiden mukaista valmennusta ja ohjausta.

2. Harjoituksissa käyttäydytään hyvien tapojen mukaisesti. Kiusaamiseen puututaan välittömästi. Kaikenlainen päihteiden käyttö on kielletty.

3. Tasoryhmiä on kaksi: Haastajatiimi (6-12 -vuotiaat) sekä Supertiimi (HS- ja SM-tason hiihtäjät).

4. Yhteisharjoituksia on talvikaudella viikossa vähintään yhdet, mahdollisuuksien mukaan enemmän. Syksyisin järjestetään muun muassa leirityksiä, pidempiä vaelluksia sekä suotreenejä. Supertiimiläisillä on ylimääräisiä rullasuksi- ym. harjoituksia. Vapaamuotoisia yhteistreenejä on mahdollista koota pitkin vuotta, myös kesällä.

5. Talvisin järjestetään kaikille osallistujille avoimia Suffeli-hiihtokisoja.

6. Kannustetaan urheilijoita kilpailemaan. Hiihtäjän on suotavaa edustaa seuraa piirimestaruuskisoissa ja maakunta/juniori-viesteissä – samoin kuin osallistua seuran omiin mestaruuskisoihin.

7. Jaosto tiedottaa toiminnastaan sähköpostitse, Whatsapp-ryhmissä, Suomi-Sportissa sekä Instagramissa. Tiedotus on mahdollisimman avointa ja mutkatonta. Rakentava, asiallinen palaute on toivottavaa.

8. Hiihtäjä maksaa joka vuosi kausimaksun, alaikäiset pienemmän ja aikuiset suuremman summan. Kausimaksuun sisältyy rahanarvoisia etuja, joista tiedotetaan erikseen. Kausimaksun lisäksi hiihtäjän on lunastettava itselleen Suomen Hiihtoliiton skipassi tai lisenssi. Keväisin Kuulan jäsenet maksavat myös urheilija/perhekohtaisen seuran jäsenmaksun.

9. Maltillinen kausimaksu velvoittaa hiihtäjän tai hänen huoltajansa osallistumaan seurahenkeä ja yhteistä seuratoimintaa edistäviin varainhankinta- ja talkootapahtumiin. Mahdollisia talkootöitä ovat muun muassa Huvilinnun toiminta, lippujen nosto juhlapäivinä, roskatalkoot sekä seuran omien kilpailujen toimitsijatehtävät.

10. Pyritään löytämään sponsoreita tukemaan hiihtojaoston toimintaa, samoin kuin uusia seuratoimijoita sekä urheilijoita.

11. Seura pitää aktiivisesti ja säännöllisesti yhteyttä kaupunkiin, jotta olosuhteet - erityisesti latujen kunto - pysyvät suotuisina hiihdon jatkuvuudelle.

12. Tehdään yhteistyötä yli seurarajojen sekä oman piirin kanssa (Varsinais-Suomen hiihto ry). Seura asettaa piiriin aina oman edustajan.