Seura

Yleistä

Vuonna 1909 perustettu Raision Kuula ry. on Raision kaupungin vanhin ja perinteikkäin urheiluseura. Seura tarjoaa mahdollisuuksia harrastaa, harjoitella ja kilpailla sekä yleisurheilussa että hiihdossa.

Raision Kuulan nuoret urheilijat ovat menestyneet vuosittain hyvin saavuttaen useita SM-mitaleita. Seuran tähtiurheilija on viimeisten vuosien ajan ollut Johanna Kylmänen, joka on voittanut useita SM-kultamitaleja niin pikamatkoilla kuin otteluissakin. Lisäksi Johanna edusti v. 2018 Suomea nuorten Suomi-Ruotsi -maaottelussa sekä nuorten EM-kisoissa ja myös Nuorten Olympialaisissa Buenos Airesissa Argentiinassa. Siellä hän sijoittui 100 m:llä 11:nneksi. Johanna on ollut mukana myös kaikissa viime vuosina SM-mitaleita saavuttaneissa tyttöjen viestijoukkueissa. Parhaimmillaan nuorten naisten nelikko Viveka Loukola, Sofia Triipponen, Johanna Kylmänen ja Fiia Kajula nappasi SM-kultaa N17 4 x 300 m:n viestissä Mikkelissä v. 2018.

Aiemmin Kuulan nuoret yleisurheilijat - mm. kuulantyöntäjä Marika Tuliniemi sekä keihäänheittäjä Juha Aarnio - ovat menestyneet jopa nuorten EM- ja MM-kisoissa, joista todisteena ovat kaksi EM-mitalia. Pohjoismaista menestystä seuralle on tuonut myös seiväshyppääjä ja moniottelija Jani Sörensen, jonka saavutuksena on seiväshypyn PM-hopeaa.

Raision Kuulan toiminta tapahtuu pääasiassa hiihdon ja yleisurheilun ohjatuissa harjoituksissa ja urheilukouluissa. Vaikka Raision Kuula toimii Raisiossa, niin mukaan ovat lämpimästi tervetulleita myös harrastajat Raision ympäristöstä. Toimintansa tukemiseksi Kuula järjestää kesäkautena tansseja omistamallaan Huvilinnun tanssilavalla.